Om Indlæringskinesiologi

Mit hjertebarn har lige siden mit første kursus i Brain Gym i 1985 med Wayne Topping været Indlæringskinesiologien, som er det danske navn og den tilpassede danske model for Brain Gym/EduK i USA.

Jeg udarbejdede et særligt forløb, så kurset i Indlæringskinesiologien passede ind i vores danske program i forhold til vores kursusforløb. I København underviste Wayne Topping som den første i DK i Paul Dennisons kursus i, hvordan man kan opnå bedre hjerneintegration, få motorikken bedre udviklet, så man kan opnå en automatisk selvfølgelighed i kroppen og få større selvtillid, når blokeringer bliver afbalanceret.

Vi trænede i en række test, som kan afsløre blokeringer i hjernesamarbejdet, blokeringer på øjne, ører og øje-hånd koordinationen. Vi fik en bred viden om dominansmønstre og dermed også en stor indsigt i, hvordan man kan finde den bedste tilgang til, hvordan et barn eller en voksen kan komme til at udnytte sin hjernekapacitet optimalt. Det var super spændende. Det gav mig redskaber til at forstå og teste mig frem til, hvad der kunne være årsagen til, at læring ikke er en leg, men en sej og hård kamp. Pludselig forstod jeg mange af mine elevers udfordringer så meget bedre, her fik jeg en hel ny indsigt i baggrunden for deres vanskeligheder med at lære og koncentrere sig. Det er en meget vigtig pointe at finde frem til personens stærke indlæringskanaler og udnytte dem, når han/hun skal tilegne sig viden. Det har været et fantastisk redskab at bruge i mit arbejde på gymnasiet både som studievejleder for HF og som læsevejleder, i mine IK -projekter og de individuelle test.

Jeg bestemte mig for på vej hjem i toget fra København efter mit første kursus i indlæringskinesiologi, at jeg næste dag ville møde op på rektors kontor for at tilbyde min hjælp til nogle 1. g og 1.hf-elever, som i en test hos en læsekonsulent ved skoleårets start var blevet henvist til specialundervisning på gymnasiet. Jeg fik grønt lys for at gå i gang. Som studievejleder havde jeg adgang til at invitere de pågældende elever til et møde og tilbyde min hjælp, og efter de havde fået den fornødne tilladelse hos deres forældre, gik jeg i gang med at teste dem hver især. Jeg havde de 7 mest belastede elever med i forsøget. Der skete dramatiske fremskridt i gruppen, som hver dag arbejdede med deres individuelle øvelser, som jeg havde testet, at de skulle udføre. Da læsekonsulenten tre måneder senere igen testede de elever, som havde deltaget i forsøget, var hun nærmest mundlam. Hun havde aldrig i sit mangeårige virke som læsekonsulent set så store fremskridt på så kort tid. Den mest belastede elev i gruppen, som dengang startede på sin 3. ungdomsuddannelse, havde hun ikke engang henvist til ekstra undervisning, fordi hun skønnede, at han ikke ville være til at hjælpe og alligevel ville droppe ud i løbet af nogle få måneder. Han fortsatte efter projektet på gymnasiet og fik en fin studentereksamen to et halvt år senere.

Efter mit første forsøg på gymnasiet fik jeg i 1986 mulighed for at arbejde med en specialklasse på Egtved Skole, efter jeg på et foredrag for et hold på Lærerhøjskolen havde efterlyst muligheden for at arbejde med en klasse. Her mødte jeg en helt anden verden. Jeg måtte bruge en af klassens tre lærer som surrogat for at teste de 8 børn. Efter mine grundige kinesiologitest satte jeg et individuelt ”gymnastikprogram” op for hvert barn, og deres tre lærere skulle udføre øvelserne med børnene hver morgen. Programmet blev justeret løbende efter mine næste test, og i løbet af dette skoleår skete der store motoriske fremskridt med alle børnene. Alle børnene kunne nu lave et gadedrengehop, tre havde lært at læse, og generelt blev der større harmoni i klassen. Rygter om dette forsøg bevirkede, at jeg blev bedt om at undervise på Lærerhøjskolen i Haderslev i Indlæringskinesiologi i 1988. Her var interessen for kurset så stor, at der blev oprettet tre hold det første år. Kurset kørte videre de næste tre år under titlen Indlæring og motorik.

Senere fulgte IK forsøg med voksne elever på Vinding Husholdningsskole og et større forsøg på St. Andst Efterskole i skoleåret 87-88 og i efteråret 1988. Det sidste forsøg blev afviklet med midler fra Undervisningsministeriet. St Andst er en efterskole for elever men indlæringsproblemer, og eleverne på denne skole havde alle været i specialundervisning i folkeskolen, og på læse-skriveområdet lå de i gennemsnit på 2.-3. klasse niveauet. De havde også motoriske udfordringer. Jeg foretog 4 test af de 14 elever i klassen i løbet af efteråret og satte deres individuelle program op for dem. Programmet blev løbende justeret ved hver test. Den lærer på skolen, der stod for forsøget, var ansvarlig for, at eleverne fik udført deres øvelser hver dag. Han skulle også udfærdige og indsende en rapport til Undervisningsministeriet ved udgangen af forsøget. På baggrund af interviews af eleverne, deres forældre, lærerne for klassen og Voksenpædagogiske og motoriske test både før og ved forsøgets afslutning i december 1988 viste det sig, at flertallet af eleverne var blevet 1-2 klasse trin bedre i løbet af de 4 måneder. Der var for alvor kommet gang i læseprocessen, de havde forbedret deres koncentrations- og koordinationsevne, og desuden var deres selvtillid blevet væsentlig større.  

 I 2016-18 har jeg i to år på VUC i Vejle arbejdet med nogle af deres ordklasser, også med store fremskridt hos eleverne i ordklasserne. Desuden har jeg hjulpet rigtig mange af mine HF-elever på gymnasiet, som jeg var studievejleder for, og rektor gav mig timer til dette arbejde. Det var sjældent, at mine HF-elever, der har haft akademiske eller andre former for problemer, er droppet ud af deres 2-årige HF forløb, og det har været en særlig glæde for mig at se dem til translokationen med huen på. Huen ville de givetvis ikke have fået, hvis det ikke havde været for indlæringskinesiologien! Her er jeg både Paul Dennison og Carla Hannaford meget takskyldig for at have givet mig denne baggrund. Carla Hannaford, som har undervist på flere kurser i Vejle, holdt endda oplæg for hele vores HF-afdeling en af de gange, hvor hun var i Vejle for at undervise i dominansmønstre og hjernens syv dimensioner.

Jeg har i mange år arbejdet med en ide om at udvikle et udvidet indlæringskursus/skrive en bog. Al den erfaring fra uendeligt mange kurser og projekter fortjener at blive udviklet til et særligt kursus, hvor interesserede kan opleve en fantastisk udvikling ved at fjerne blokeringer og åbne hjernen op for indlæring og udvikling. Mennesker har en fantastisk evne til at udvikle og stimulere sig selv, når de er klar til det. Denne mulighed for vækst selv sent i livet kan - ved at fjerne blokeringer, traumer og ved at integrere de forskellige hjerneområder - vitterligt sætte et helt fantastisk potentiale op i forhold til at kunne blive et helt andet menneske og finde glæde ved ting, som før var udfordrende. Dette er nok det største projekt, jeg hidtil har sat på tegnebrættet - det skal blive en spændende rejse for mig selv, og forhåbentligt vil det "færdige projekt" også blive en spændende rejse for mange andre mennesker. 

Alle mine projekter og IK test er baseret på mine kurser i Indlæringskinesiologi. Hvis du vælger at tage disse kurser, bliver du klædt på til at gå i gang med lignende projekter!

Edel Hovgaard

Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk